Informasjon om teknikkøvelser ifm Son Bikedays

Her finner du beskrivelse og forklaring på øvelsene som er brukt under Son Bikedays for 11-16 år. Dette er fine øvelser å trene på hjemme, og vi tror flere og flere sykkelritt for ungdom vil inneholde dette i fremtiden. Lykke til med treningen. 

Inndelinger:
13-16 år samme øvelser
11-12 år samme øvelser med noe redusert vanskelighetsgrad

3 vanskelighetsgrader pr. øvelse. Maks 3 poeng pr. øvelse. Totalt 8 øvelser som gir maks 24 poeng. På bildene er det skissert oppsett og mål på øvelsene. Trialøvelsene har samme poengsystem med maks 3 poeng for hver løype avhengig av hvor langt du kommer. 10 sek i tidstillegg pr. feil, maks 2 minutter i tillegg. Øvelsene vi benyttet er hentet fra ungdoms EM i Graz, men her er det mulig å være kreativ i øvelsesprogrammet. Viktig å prøve å finne en riktig vanskelighetsgrad for å skape mestring for mange, samtidig som det skal være utfordrende for de beste å gå feilfritt. Dette finner man enklest ved å teste øvelsene på trening.

Øvelsene vi benyttet i Bikedays er demonstrert på denne videoen: 

Generelt om reglene vi benyttet ifm Bikedays
10-12 år kjører 2 omganger der beste omgang teller.
Du må benytte samme sykkel på teknikkøvelsene som på jaktsstarten. Du kan ikke endre på sykkelen i løpet av teknikk konkurransen utenom lufttrykk. Altså, ikke justere f.eks setehøyde. Så har du hevesenkepinne og ønsker å ha denne nede må alle øvelsene inkludert trialøvelsen kjøres med den nede.

Tekniske utfordringer underveis?
Om du får et teknisk problem underveis kan du få hjelp til å fixe dette. Da får du velge selv om du starter øvelsen på nytt, eller om du beholder poengene dit du kom.

Alle øvelser starter med ett ben i bakken.
Ikke lov å hoppe på flaskeøvelsen som står i firkant, ok å rygge.
Ikke lov å hoppe, eller å bevege seg bakover på flaskene som flyttes fra ett punkt til ett annet.
Ellers greit å hoppe på øvelsene inkludert trialøvelsene.

Tegninger av øvelser (klikk for større)
Klikk for større

Tegninger 2